Wednesday 1 October 2014

KURDIS UK MEMULAKAN mogok LAPAR, menuntut perjuangan senjata berat ISIS . . .

Kurdis yang menetapdi UK perhimpunan di utara London pada 13 Jan 2013 (Kurds living in the UK rally in north London on January 13, 2013 (AFP Photo/Carl Court)

WANmahani Ahli-ahli masyarakat Kurdish di London telah mengadakan mogok lapar di luar Downing Street untuk melobi kerajaan UK untuk menyediakan Kurdistan Iraq dengan senjata canggih untuk melawan kumpulan militan Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS atau Isil).

Serangan adalah sebahagian daripada kempen global utk menggalakkan kera-jaan-kerajaan untuk menyediakan lebih banyak sokongan kepada bangsa Kurdis, yang berjuang IS di bandar sempadan Kobani di Utara Syria.

Mereka yang mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan termasuk penyokong Kurdish Demokratik Union Party (KDUP), sebuah kumpulan yg mewakili masya-rakat Kurdish di Syria, dan juga kontroversi Kurdistan pekerja parti (PKK), yang disenaraikan sebagai pertubuhan pengganas dlm beberapa negara-negara Barat.

Penunjuk perasaan berkata panggilan mereka berulang-ulang untuk lengan dan senjata canggih telah ditolak oleh Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat, dengan beberapa menyalahkan Turki untuk sengaja mewujudkan halangan, kerana takut mengukuhkan pro-kemerdekaan Kurd.

"Kami mogok lapar, untuk membantu [itu] masyarakat Kurdish yang tinggal di Rojava [Kurdistan Syria], yang tinggal di sebelah Turki," kata Volkan Celebi, seorang aktivis yang menyertai mogok lapar tersebut.

"Mereka berjuang menentang keganasan ISIS dan mereka memerlukan senjata. Kami menuntut senjata berat dan kereta kebal anti-peluru berpandu daripada kerajaan UK dan kerajaan-kerajaan Eropah yang lain, bukan sahaja di UK . . . Kami akan terus [itu] kelaparan mogok sehingga kami mengambilnya."

UK Kurds begin hunger STRIKE, Demand heavy 
WEAPONS for ISIS FIGHT . . .

Members of London’s Kurdish community have staged hunger strikes outside Downing Street to lobby the UK government to provide Iraqi Kurdistan with advanced weaponry to fight militant group Islamic State (IS, formerly ISIS or ISIL).

The strikes are part of a global campaign to encourage national governments to provide more support to the Kurds, who are fighting the IS in the border town of Kobani in Northern Syria.

Those taking part in the protest include supporters of the Kurdish Democratic Union Party (KDUP), a group representing the Kurdish community in Syria, as well as the controversial Kurdistan workers party (PKK), which is listed as a terrorist organization in a number of Western countries.

Protesters say their repeated calls for arms and advanced weaponry have been rejected by the European Union and the United States, with some blaming Turkey for deliberately creating obstacles, for fear of strengthening pro-independence Kurds.

“We are on hunger strike, to help [the] Kurdish community living in Rojava [Syrian Kurdistan], who live on the Turkish side,” said Volkan Celebi, an activist participating in the hunger strike.

“They are fighting against ISIS terror and they need weapons. We are demanding heavy weapons and anti-tank missile from UK government and other European governments, not just the UK…We will continue [the] hunger strike until we take it.”


Bantahan juga berlaku di Perancis, manakala perarakan untuk meningkatkan ke-sedaran antarabangsa perjuangan Kurd 'juga telah dicengkam San Diego di Amerika Syarikat.

IS telah berperang di Syria sejak 2012, tetapi menjadi tajuk utama dalam beberapa bulan kebelakangan ini selepas melanjutkan hadapan ke Iraq utara dan barat, dan juga bidang-bidang utama dalam Syria. Pada bulan Ogos, kumpulan itu mendakwa ia telah mewujudkan 'khalifah', atau negara Islam, di rantau ini.

Protests have also taken place in France, while marches to raise international awareness of the Kurds’ struggle have also gripped San Diego in the US.

The IS has been fighting in Syria since 2012, but made headlines in recent months after extending its front into northern and western Iraq, as well as key areas within Syria. In August, the group claimed it had established a ‘caliphate’, or Islamic state, in the region.

Mogok lapar oleh Kurd isdi London di luar 10 Downing Street Perpaduan dengan Kurdis. Kurdis berhak untuk hidup (Hunger Strike by Kurds in London outside 10 Downing Street Solidarity with Kurds. Kurd deserve to live) 5:32 AM - 30 Sep 2014

Iraq dan masyarakat Kurdish Syria telah di barisan hadapan dalam perang me-nentang IS, tetapi rutin dipanggil untuk teknologi ketenteraan yang lebih baik dan sokongan daripada masyarakat antarabangsa.

Laporan dari rantau ini mencadangkan bahawa tentera Kurdish, yang dikenali sebagai Peshmerga, telah ditukar traktor lama dan trak ke dalam tangki 'gaya-Mad Max Mad Max-style' oleh kimpalan plat logam untuk kenderaan.

Laporan lain mengatakan tentera Kurdish menggunakan senjata ketinggalan zaman direka oleh bekas Kesatuan Soviet, termasuk mesingan yang berusia lebih 50 tahun, bersama-sama dengan peluru direka dalam tahun 1960-an dan 70-an.

Sebaliknya, IS, yang telah dipanggil 'organisasi pengganas paling kaya dalam zaman moden, bersenjata dgn senjata moden, mungkin dibekalkan kpd tentera Iraq oleh Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, beberapa negara2 Barat telah bersetuju untuk melatih pejuang Peshmerga, termasuk Jerman, Perancis dan Amerika Syarikat, yang akan menyediakan perkakasan dan latihan strategik, Wall Street Journal melaporkan.

Iraq and Syria’s Kurdish communities have been on the frontline in the war against IS, but have routinely called for better military technology and support from the international community.

Reports from the region suggest that Kurdish troops, known as the Peshmerga, have converted old tractors and trucks into ‘Mad Max-style’ tanks by welding metal plates to the vehicles.

Other reports say Kurdish forces are using outdated weapons designed by the former Soviet Union, including machine guns that are over 50 years old, along with ammunition designed in the 1960s and 70s.

In contrast, IS, which has been called the ‘richest terrorist organization’ in modern times, is armed with modern weapons, likely supplied to the Iraqi army by the US.

However, a number of Western countries have agreed to train the Peshmerga fighters, including Germany, France and the US, which will provide hardware and strategic training, the Wall Street Journal reports.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...