Thursday 2 October 2014

פרומו HABIB Cherita . . .


WANmahani Bermula HABIB tarikh kembali ke 1958 apabila kedai pertama HABIB telah ditubuhkan di Pulau Pinang di Pitt Street yg sibuk, kemudian dikenali sebagai "Sudut barang kemas", oleh pengasas HABIB, Datuk Haji Habib Mohamed Abdul Latif. Kedai kecil masih berdiri hari ini sebagai peringatan nostalgia bagai-mana perjalanan HABIB bermula.

Dari awal, HABIB melakukan perkara-perkara yang berbeza. Pada tahun-tahun awal, ketika emas adalah fokus utama barang kemas, HABIB menjual berlian. 

Terdapat juga kehadiran yang kuat daripada angkatan tentera di Pulau Pinang dan sebelum kita tahu, kami menjual batu permata berwarna untuk GI Amerika!

Dari jalan-jalan yang sibuk daripada Mutiara, penuh dengan pelbagai budaya dan bangsa, dalam suasana kafe & gerai2 penjaja yg menyumbang kpd menjadikan pulau itu sebagai destinasi yang digemari kerana pencinta makanan, HABIB tidak lama lagi melebarkan sayapnya di luar Pulau Pinang.

Di bawah teraju anak pengasas kita, Dato 'Meer Sadik Habib, perniagaan runcit syarikat itu tidak lama lagi berkembang. HABIB membuka kedai pertama kami di luar Pulau Pinang di Kuala Lumpur dan cepat mendapat pengikut yang setia.

Semakin meningkat populariti jenama itu memberi isyarat keperluan bagi lebih banyak bilik pameran dan keputusan itu dibuat untuk mengumpul dana melalui penyenaraian.

HABIB telah berkembang daripada perniagaan keluarga untuk menjadi HABIB Corporation Berhad, menjadikan sejarah sebagai tukang emas tersenarai awam pertama di negara ini pada tahun 1998 Beberapa tahun kemudian, syarikat itu telah dibeli selepas pelaksanaan korporat yang strategik.

Hari ini kita bangga menjadi salah satu daripada barang kemas utama di negara ini; satu jenama yang pernah memenangi pelbagai anugerah yang merayu kepada pelbagai lapisan masyarakat.

Dengan reputasi untuk reka bentuk yang berkualiti dan bertaraf DUNIA, HABIB percaya dlm menilai tradisi walaupun kita menghayati kontemporari. Mening-katkan nilai untuk pelanggan adalah keutamaan bagi kami, dan hasilnya, kami telah mendapatkan kepercayaan pelanggan jauh dan dekat.

Ia harus datang tidak mengejutkan bahawa nilai2 teras HABIB, yang bermula pada hari-hari awal pengasas, masih bergema hari ini. Nilai2 teras menyentuh kehi-dupan pengurusan dan pekerja sama-sama, professional dan peribadi, mewujudkan keluarga HABIB dilanjutkan yang bangga dalam menyediakan perkhidmatan yang mesra, peribadi kepada spektrum yang luas pelanggan.

Pelanggan HABIB adalah pelbagai di latar belakang & lokasi geografi, dari Malay-sia dan bahagian lain di Asia termasuk Dubai, Indonesia, Brunei, Singapura dan Hong Kong ke Amerika Syarikat dan Eropah.

Dengan lebih daripada 55 tahun sejarah yang kaya, HABIB komited untuk mendaki ketinggian baru untuk pelanggan-pelanggan kami. Untuk memenuhi keinginan pelanggan kami semakin meningkat bagi berlian, kita telah membawa batu paling sempurna dipotong di DUNIA dari Amerika Syarikat yang dikenali sebagai Hearts On Fire, ke bilik pameran HABIB.

Pada tahun 2011, Kumpulan HABIB membara pasaran dengan yang terkenal di DUNIA, tangan siap daya tarikan barang kemas oleh Pandora dari Denmark. HABIB tidak berhenti di situ. 2014 adalah tahun yang HABIB menjadi pengedar tunggal funky, murah jenama jam tangan mewah Ice-Watch dari Belgium.

Kumpulan HABIB telah selama ini juga memeterai beberapa usaha tempatan, iaitu CHANTIQUE dan pajak gadai ISLAM Ar Rahnu.

Sebagai jenama HHABIB terus berkembang, kami akan mendukung nilai-nilai teras kami dalam semua yang kita lakukan. Ini termasuk memupuk persekitaran kerja yang adil dan memuaskan yang akan memupuk rakyat kita supaya mereka boleh berkembang bersama-sama dengan kami.

Menyumbang kepada masyarakat adalah sebahagian penting daripada kewujudan kita & melalui Yayasan HABIB, kami berusaha untuk membuat perubahan di mana kita boleh.

Sama seperti DUNIA yang pesat berubah, HABIB akan bersaing dengan menjadi lincah berkaki dalam perhiasan dan fesyen pasaran, dengan bertanggungjawab dalam cara kita mendapatkan sumber bahan kami dan yang paling penting, dengan jujur ​​dan ikhlas dalam bagaimana kita melibatkan diri dengan pelanggan berharga kami.



HABIB Cherita . . .

HABIB’s humble beginnings date back to 1958 when HABIB first shop was set up in Penang on the bustling Pitt Street, then known as “Jewelers' Corner”, by our founder Datuk Haji Habib Mohamed Abdul Latif. The little shop still stands today as a nostalgic reminder of how the journey of HABIB began.

From the start, HABIB did things differently. In the early years, at a time when gold was the mainstay of jewelers, we sold diamonds. There was also a strong presence of armed forces in Penang and before we knew it, we were selling coloured gemstones to American GIs!

From the bustling streets of the Pearl of the Orient, filled with a melting pot of cultures and races, amidst cafes and hawker stalls that contributed to turning the island into a beloved destination for foodies, HABIB soon spread its wings beyond Penang.

Under the helm of our founder's son, Dato' Meer Sadik Habib, the company’s retail business soon flourished. HABIB opened our first shop outside of Penang in Kuala Lumpur and quickly gained a loyal following.

The brand’s growing popularity beckoned the need for more showrooms and the decision was made to raise funds through a listing exercise. HABIB had evolved from a family business to become HABIB Corporation Berhad, making history as the country’s first public listed jeweler in 1998. Several years later, the company was taken private after a strategic corporate exercise. 

Today HABIB are proud to be one of the country’s premier jewelers; a multi-award winning brand that appeals to different walks of life.

With a reputation for quality and world-class designs, HABIB believe in valuing tradition even as we embrace the contemporary. Enhancing value for the customer is a priority for us, and as a result, we have earned the trust of customers near and far.

It should come as no surprise that HABIB’s core values, which began in the early days of the founder, still resonate today. The core values touch the lives of our management and employees alike, professionally and personally, creating an extended HABIB family that takes pride in providing warm, personalized service to a wide spectrum of customers.

HABIB's clientele is diverse in background and geographic location, ranging from Malaysia and other parts of Asia including Dubai, Indonesia, Brunei, Singapore, and Hong Kong to the US and Europe.

With more than 55 years of rich history, HABIB are committed to scaling new heights for our customers. To satisfy our customers’ growing desire for diamonds, we have brought the WORLD's most perfectly cut stone from the US called Hearts On Fire, into our showrooms.

In 2011, the HABIB Group set the market ablaze with the WORLD-famous, hand-finished charm jewellery by Pandora from Denmark. We didn’t stop there. 2014 is the year that HABIB became the sole distributor of the funky, affordable luxury watch brand Ice-Watch from Belgium.

The HABIB Group has over the years also entered into several local ventures, namely Chantique and ISLAMIC pawnbroking Ar Rahnu.

As the HABIB brand continues to evolve, HABIB will uphold our core values in all we do. This includes cultivating a fair and satisfying work environment that will nurture our people so they can evolve alongside with us. Giving back to society is a vital part of our existence and through Yayasan HABIB, we strive to make a difference where we can.

Just like the fast-changing world, we will keep pace by being nimble footed in the jewelry and fashion market, by being responsible in how we source our materials and most importantly, by being honest and sincere in how we engage with our precious customers.


ZIARAH HABIB Cherita: http://www.habibjewels.com/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...